حکمتیار از فهرست سیاه حذف شد

گزارشگر:یک شنبه 17 دلو 1395 - ۱۶ دلو ۱۳۹۵

شورای امنیت نام گلبدین حکمتیار، رهبر گروه شورشی حزب اسلامی را از فهرست تحریم‌ها علیه القاعده و داعش خارج کرد.
‌ براساس بیانیه‌یی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد کمیته تحریم‌های این سازمان موسوم به کمیته تحریم‌های گروه تروریستی داعش و القاعده سازمان ملل متحد، در نشست روز پنجشنبه خود نام گلبدین حکمتیار را از فهرست تحریمهایش خارج کرده است.
mandegar-3در این بیانیه تصریح شده است، گلبدین حکمتیار، رهبر گروه شبه نظامی “حزب اسلامی” افغانستان دیگر مشمول انسداد دارایی‌هایش و همچنین ممنوعیت سفر و تحریم تسلیحاتی نیست.
شورای امنیت سازمان ملل مشخصاتی را درباره حکمتیار ازجمله تاریخ تولدش و تاریخ وارد شدن نام او به فهرست تحریم‌ها ارائه کرده است.
حکمتیار در سال ۲۰۰۳ وارد فهرست تحریم‌های سازمان ملل شده بود. او از قوم “خروتی” از مردم پشتون است.
در اعلامیه سازمان ملل محل زنده‌گی او مرزهای میان افغانستان و پاکستان اعلام شده‌است.
حدود دو ماه قبل دولت افغانستان رسما درخواست خود را از طریق وزارت خارجه افغانستان و نمایندگی دایمی در سازمان ملل به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه حکمتیار ارسال کرده‌ بود.
رییس و اعضای این کمیته در سفری که به افغانستان داشتند، وعده دادند که به مجرد دریافت درخواست افغانستان آن را مورد بررسی قرارداده و تلاش خواهند کرد که درخواست افغانستان مورد قبول اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.
کابل قبلاً ابراز امیدواری کرده بود که برداشته‌شدن این تحریم راه را برای تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان فراهم‌ کند.
توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلام متعلق به گلبدین حکمتیار، از مخالفان مسلح این دولت، هشتم مهر ماه امسال بین اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر این گروه امضا شد.

اشتراک گذاري با دوستان :